Monday, March 13, 2017

Tips Menjadi Ahli Sukan Yang Sihat Dan Cergas

Assalamualaikum & Hai,

Sewaktu alam persekolahan dulu Dila seorang yang sangat aktif dengan sukan bola jaring. Bila diimbas kembali kisah berbelas tahun dulu sememangnya seronok. Antara belajar dan bersukan bila difikirkan kembali manalah datangnya tenaga untuk lakukan keua-duanya sekali. Tenaga anak muda manalah nak sama dengan sekarang yang sudah masuk  usia 30-an ni. Tapi jangan risau, Dila akan kongsikan rahsianya untuk kekal bertenaga walaupun umur anda kini 40-an.

tips kekal cergas shaklee

Sebelum Dila teruskan bercerita panjang berkenaan bola jaring, suka Dila nak maklumkan tujuan artikel ini bukanlah untuk mengajar atau tunjuk pandai, tetapi lebih kepada berkongsi minat Dila dan berkongsi tips menjadi ahli sukan yang sihat dan cergas walaupun sudah berusia nanti.

Disebabkan satu-satunya sukan yang Dila kenal dan terpahat dihati ialah sukan bola jaring, maka Dila kongsikan tentang sukan bola jaring. Walaubagaimanapun, tips yang akan dikongsikan nanti adalah sesuai untuk semua atlet atau anda yang aktif bersukan.

Untuk pengetahuan dari sekolah hingga ke alam pekerjaan Dila ketika  aktif bermain bola jaring Dila memegang peranan di posisi antara Gol Defend  (GD) atau Gol Keeper (GK). Mungkin kerana ada bakat pada bahagian pertahanan (masuk bakul angkat sendiri). 

Cara Bermain Bola Jaring

  • Pemain dalam gelanggang seramai 7 orang dalam setiap pasukan dan 3 orang pemain simpanan.
  • Dalam satu gelanggang perlu ada 14 orang pemain.
  • 2 orang pengadil berada di luar gelanggang.
  • Setiap pemain perlu  tahu peranan posisi masing-masing.
  • Peraturn dan undang-undang permainan seperti membuat jaringan, melakukan kesalah, membuat hantaran, membuat lontaran penalti, membuat hantaran percuma, menjaringka gol dan menggantikan pemain juga hendaklah diketahui oleh setiap pemain.

Berikut ialah lakaran posisi bagi setiap pemain dan kedudukannya di dalam gelanggang.

tips kekal cergas shaklee

Berikut ialah peranan setiap pemain di dalam gelanggang.



tips kekal cergas shaklee



  • GS (Gol Shooter) - Menyerang kawasan ketiga padang termasuk bulatan serangan.
  • GA (Gol Attack) - Menyerang kawasan tengah dan ketiga padang termasuk bulatan serangan.
  • WA (Wing Attack) / WD (Wing Defend) - Menyerang kawasan tengah dan ketiga padang tetapi tidak boleh memasuki kawasan bulatan serangan.
  • Center - Semua kawasan padang kecuali bulatan serangan.
  • GD (Gol Defend) - Menjaga kawasan tengah dan ketiga padang termasuk kawasan bulatan serangan.
  • GK (Gol Keeper) - Menjaga kawasan ketiga padang termasuk bulatan seranagan.


Risiko Dan Kecederaan Ketika Bersukan

Pendedahan kepada bahang matahari dan cuaca lembap (humid) yang keterlaluan ketika bersukan boleh mengakibatkan stress haba. Kehilangan haba badan melalui proses perpeluhan boleh terjejas jika kelembapan  udara persekitaran adalah tinggi (65-75%). Oleh kerana udara persekitaran lembap peluh tidak dapat disejatkan. Maka terjadilah risiko seperti di bawah.

  1. Kekejangan Otot (Muscle Cramp)
  2. Kehilangan Air Berlebihan (heat exhaustion)
  3. Strok Haba (heat stroke)
Berikut ialah jenis kecederaan yang mungkin di hadapi pemain.

  1. Kecederaan tisu lembut
  2. Ketegangan Otot (Strain)
  3. Sengal-sengal Otot
  4. Luka
  5. Lebam Akibat Kontusi
  6. Kecederaan Tisu Keras
  7. Diskolusi
  8. Kecederaan Kepala

Tips Kekal Cergas & Sihat Dari Shaklee

Performance Drink
tips kekal cergas shaklee

Performance Drink membantu membekalkan tenaga dan memberikan ketahanan fizikal. Disamping itu, mengekalkan imbangan cecair tubuh dan elektrolit bagi mengelakkan penyahidratan. Rasanya yang sedap sangat sesuai diambil bukan sahaja ahli sukan malah mereka yang menjalankan aktiviti yang lasak dan pekerjaan yang memerlukan banyak pergerakan.


Vita-C Chewable


tips kekal cergas shaklee


Menguatkan Fungsi Imunisasi. Mengekalkan pertahanan semulajadi tubuh badan. Tubuh badan anda boleh melakukan banyak perkara tetapi tidak boleh membuat atau menyimpan vitamin C.


Vitamin C Chewable Shaklee ini meningkatkan penyerapan zat besi dan sumber bukan daging. Membantu menjaga kesihatan gusi serta struktur tulang. Ia sangat penting bagi gigi yang kuat dan gusi yang sihat serta struktur am tubuh badan.


Uniknya Chewable Vitamin C Shaklee berbanding vitamin C di farmasi lain adalah kerana ia mengandungi Rose Hips yang berfungsi untuk menyelesaikan masalah ulser perut, sembelit, diarhea dan sebagainya.


Vita-Lea Chewable For Children

tips kekal cergas shaklee

Vita-Lea Chewable for children adalah sesuai untuk kanak-kanak yang berusia 4 tahun ke atas ini merpakan multivitamin dalam bentuk tablet. Ianyanya membekakalkan 19 vitamin dan mineral penting untuk kesihatan tulang dan gigi. Berasaskan phytonutrien semulajadi dan manisan semulajadi xylitol yang tidak menggalakkan kaviti. Kaya dengan sumber nutrien antioksidan dan diperkaya dengan buah oren, aggur dan campuran perisa beri.

Omega Guard



tips kekal cergas shaklee

Omega Guard merupakan makanan tambahan yang mengandungi minyak ikan. 3 bahan utamanya ialah DHA, EPA an AHA. Kandungan DHA an EPA ini amat penting untuk membentuk mental dan fizikal serta menstabilkan sistem saraf.
Satu hidangan Omega 3 menyediakan 1000mg asid lemak omega 3 termasuk DHA dan EPA. Mengandungi DHA dan EPA merupakan asid lemak omega 3 yang ditemui dalam ikan laut dalam. DHA dan EPA dipercayai mampu mengurangkan keradangan, menggalakkan fungsi otak, sistem saraf dan fungsi mata yang perlu diperolehi daripada makanan.
Selain daripada itu, Omega Guard juga baik untuk meningkatkan sistem imunisasi, menapis segala visrus dan bakteria daripada badan.

Meal Shakes

tips kekal cergas shaklee

Merupakan minuman berperisa vanila yang lazat dan disukai anaka-anak. Mengandungi 19 vitamin utama dan mineral penting. Ianya rendah lemak dan rendah gilsemik dengan sumber kalsium dan protein yang amat diperlukan oleh knak-kanak untuk membesar, kuat dan sihat.


Sustained Released Vita-C Plus

tips kekal cergas shaklee


Merupakan anti-oksidan semulajadi yang membantu mengekalkan integriti sel. Sustained Released Vita-C Plus membantu menggalakkan pertumbuhan gigi, gusi, tulang, otot dan salur arah supaya sihat. Ianya juga menolong mengurangkan simptom alergi.


Ostematrix

tips kekal cergas shaklee

Ostematrix membantu mengekalkan tekanan darah normal, membantu menolong pengecutan otot dan saraf serta mengurangkan simptom PMS seperti kembung, kejang, bengkak air, baran dan kemurungan.

Energizing Soy Protein

tips kekal cergas shaklee
Esp mengoptimumkan penyerapan nutrien lain. Ia membekalkan tenaga berpanjangan. ESP menyuburkan kesihatan kulit, rambut kuku dan otot. Istimewanya ESP ialah ianya boleh dihidangkan dengan pelbagai cara dan rasa.


Vivix

tips kekal cergas shaklee

Vivix merupakan anti-penuaan selular. Ianya menyokong kesihatan jantung, otot, sistem imun dan sendi. Vivix meningkatkan tahap tenaga selular dan membaiki sel pada tahap selular.

Demikian sahaja perkongsian daripada Dila kali ini. Bila bersukan jangan dilupa aspek penting iaitu penjagaan kesihatan untuk kekal cergas dan sihat. Jika anda adalah seorang atlet, kesihatan adalah perkara wajib anda titikberatkan. Percayalah, kesihatan yang baik bukan sahaja ketika anda muda dan aktif bersukan tetapi sehingga anda diusia veteran atau tua. Jangan ditanya mengapa pada usia 30-an anda mengalami sakit sendi, lenguh-lenguh dan kebas jika tidak dijaga seawal usia remaja.

Untuk penerangan dan perbincangan yang lebih baik anda dialu-alukan menghubungi Dila di 0177305635. Pastinya saya akan berikan tunjuk ajar dan konsultasi percuma serta ekslusif buat pelanggan saya sahaja.


Pengedar Sah Shaklee Pelabuhan Klang : Dila

(Shaklee ID: 1161375)

0177305635 (whatsapp /sms)

dilaanaqi.df@gmail.com (email)

buahatiku anaqi (facebook)

COD : Pulau Indah

Anda suka berbisness dan ingin menjadi Pengedar Sah Shaklee ?
Hubungi saya dan group terbaik menanti anda.

No comments:

Post a Comment