Friday, March 10, 2017

Anak Ceria Dan Aktif Tanpa Resdung, Alahan & Selsema


Assalamualaikum & Salam Ceria,

Semoga puan / tuan berada dalam keadaan sihat dan ceria. Almaklum, apabila menjadi ibu dan ayah ini untuk melayan ragam anak-anak memerlukan kesabaran yang sangat tinggi. Lagi-lagi apabila anak dalam keadaan tidak sihat. Bagi ibu ayah yang anak-anaknya jarang-jarang mengalami masalah kesihatan mungkin tidak akan terasa. Tetapi bagi ibu ayah seperti saya yang anak seawal setahun hingga 4 tahun yang kerap bersin, selsema dan berhingus adakala menjadi runsing memikirkan cara untuk merawat dan mengatasi masalah ini. Jika anda mengalami masalah seperti saya, jom baca perkongsian ini sehingga habis. Mungkin ianya dapat membantu anda menyelesaikan masalah anak resdung, alahan dan selesema anak anda seperti saya.


vitamin resdung kanak-kanak shaklee
Sebelum mencari penawar dan cara merawatnya, kita perlu mengenali dahulu masalah sebenar yang anak kita hadapi. Ini kerana, istilah selsema selalunya digunakan untuk menerangkan anak itu mengalami simptom hidung berhingus. Begitu juga dengan penggunaan istilah resdung yang kerap kali digunakan untuk menerangkan simptom alahan rhinitis. Sangat penting bagi kita untuk memahami perbezaan antara selsema, alahan rhinitis dan resdung. Oleh itu, Dila kongsikan penjelasan dari artikel Dr. Ramiza Ramza Bin Ramli bagi panduan anda.

Hidung bukan sahaja berfungsi sebagai deria bau dan organ pernafasan, hidung juga berfungsi untuk menapis udara dan melindungi badan dari jangkitan kuman melalui mukus (hingus). Mukus mengandungi enzim dan antibodi yang dapat membunuh kebanyakkan kuman. Ia akan memerangkap kuman dan seterusnya akan dialirkan ke belakang hidung / tekak dan seterusnya dikeluarkan sebagai kahak.

1. Resdung

Resdung atau dikenali sebagai Sinusitis ialah radang pada sinus yang boleh disebabkan oleh pelbagai faktor. Radang boleh berlaku disebabkan oleh jangkitan kuman (virus, bakteria atau fungus). Ini boleh berlaku apabila proses pengaliran mukus terganggu disebabkan oleh faktor seperti anatomi hidung yang abnormal.

Simptom-simptom Resdung:

  1. Hidung berhingus. Hingus yang mengalir selalunya berwarna kuning atau kehijauan.
  2. Hidung yang tersumbat.
  3. Sakit kepala terutamanya pada bahagian depan atau belakang mata. Sakit kepala akan bertambah apabila pesakit tunsuk.
  4. Sakit bahagian muka (pipi), belakang mata dan dahi.

2. Alahan Rhinitis

Alahan ini juga dikenali sebagai Allergic Rhinitis ialah radang pada rongga hidung yang disebabkan oleh alahan.

Simptom-simptom Alahan Rhinitis:

  1. Hidung berhingus. Hingus yang mengalir ialah jernih dan pekat.
  2. Hidung yang tersumbat.
  3. Bersin yang melampau.
  4. Rasa hingus mengalir di belakang tekak. Ini disebabkan oleh hingus yang berlebihan dihasilakn dan ini akan menyebabkan ia mengalir ke belakang hidung dan seterusnya ke belakang tekak. Ini juga akan menyebabkan pesakit batuk.
  5. Gatal hidung, mata dan muka.

3. Selsema

Selsema adalah terdiri daripada beberapa simptom yang disebabkan oleh jangkitan kuman yang kebiasaanya virus.

Simptom-simptom Selsema:

  1. Demam
  2. Hidung Berhingus
  3. Batuk
  4. Sakit Tekak

Cara Mengawal & Merawat

  1. Dapatkan pemeriksaan dan nasihat daripada doktor dari klinik yang berdekatan.
  2. Membeli ubat selsema daripada farmasi. Walaubagaimanapun, ubat daripada farmasi adalah berkemungkinan sesuai untuk selsema yang bersifat sementara selari dengan sifat penyakit selsema yang selalunya tidak melebihi 5-7 hari.
  3. Menjaga persekitaran rumah terutama tempat tidur. Faktor persekitaran juga memainkan peranan penting dalam rawatan penyakit ini kerana persekitaran yang berdebu terutama di dalam bilik tidur yang tidak terurus dan penggunaan penghawa dingin juga boleh menyebabkan simpton alahan rhinitis menjadi lebih teruk.
  4. Tidak digalakkan memberi ubat resdung tradisional kerana tidak diketahui kesan ubat tradisional tersebut kepada anak.
  5. Pemeriksaan doktor pakar ENT (Pakar Hidung Tekak Dan Telinga) diperlukan untuk mengenal pasti penyakit dan tahap penyakit serta rawatan yang sesuai bagi masalah resdung dan alahan rhinitis.
  6. Memberikan anak anda vitamin terutama vitamin C.

Bagaimana Shaklee Membantu Anak Anda Ceria Dan Aktif Tanpa Resdung, Alahan & Selsema


vitamin resdung kanak-kanak shaklee


1. Chewable Vitamin C @ 100mg

vitamin resdung kanak-kanak shaklee

Menguatkan Fungsi Imunisasi. Mengekalkan pertahanan semulajadi tubuh badan. Tubuh badan anda boleh melakukan banyak perkara tetapi tidak boleh membuat atau menyimpan vitamin C.

Vitamin C Chewable Shaklee ini meningkatkan penyerapan zat besi dan sumber bukan daging. Membantu menjaga kesihatan gusi serta struktur tulang. Ia sangat penting bagi gigi yang kuat dan gusi yang sihat serta struktur am tubuh badan.

Uniknya Chewable Vitamin C Shaklee berbanding vitamin C di farmasi lain adalah kerana ia mengandungi Rose Hips yang berfungsi untuk menyelesaikan masalah ulser perut, sembelit, diarhea dan sebagainya.

Vitamin C merupakan vitamin wajib yang sangat disyorkan oleh doktor untuk anak-anak kerana ianya sangat penting untuk menguatkan sistem imun badan anak supaya tidak mudah dijangkiti penyakit dan selesema. Selain itu juga memelihara tisu kulit anak anda dan menyelesaikan masalah kulit seperti ekzema dan alahan. Ianya mempunyai rasa oren sitrus yang sangat hebat dan mudah untuk dikunyah. Juga sesuai untuk kanak-kanak mahupun dewasa yang sukar menelan tablet.

2. Vita-Lea Chewable For Children

vitamin resdung kanak-kanak shaklee

Vita-Lea Chewable for children adalah sesuai untuk kanak-kanak yang berusia 4 tahun ke atas ini merpakan multivitamin dalam bentuk tablet. Ianyanya membekakalkan 19 vitamin dan mineral penting untuk kesihatan tulang dan gigi. Berasaskan phytonutrien semulajadi dan manisan semulajadi xylitol yang tidak menggalakkan kaviti. Kaya dengan sumber nutrien antioksidan dan diperkaya dengan buah oren, aggur dan campuran perisa beri.

3. Omega Guard

vitamin resdung kanak-kanak shaklee

Omega Guard merupakan makanan tambahan yang mengandungi minyak ikan. 3 bahan utamanya ialah DHA, EPA an AHA. Kandungan DHA an EPA ini amat penting untuk membentuk mental dan fizikal anak anda serta menstabilkan sistem saraf anak anda. Ini amat penting untuk menjadikan anak anda sentiasa tenang supaya mudah menerima pelajaran.

Satu hidangan Omega 3 menyediaka 1000mg asid lemak omega 3 termasuk DHA dan EPA. Mengandungi DHA dan EPA merupakan asid lemak omega 3 yang ditemui dlam ikan laut dalam. DHA dan EPA dipercayai mampu mengurangkan keradangan, menggalakkan fungsi otak, sistem saraf dan fungsi mata yang perlu diperolehi daripada makanan.

Selain daripada itu, Omega Guard juga baik untuk meningkatkan sistem imunisasi, menapis segala visrus dan bakteria daripada badan. Kanak-kanak yang mngambil Omega Guard 3 sejak kecil dapat mengurangkan jangkitan pernafasan.

Secara ringkasnya, omega guard sangat penting untuk perkembangan IQ (Intellegent Quotient) dan EQ (Emotional Quotient) anak anda dan menjadikan anak anda lebih cergas dan cerdas.

4. Meal Shakes


vitamin resdung kanak-kanak shaklee

Merupakan minuman berperisa vanila yang lazat dan disukai anaka-anak. Mengandungi 19 vitamin utama dan mineral penting. Ianya rendah lemak dan rendah gilsemik dengan sumber kalsium dan protein yang amat diperlukan oleh knak-kanak untuk membesar, kuat dan sihat.

Meal Shakes membantu menaikan selera makan anak yang ada masalah untuk makan, namunbagi anak yang dah cukup selera makan tak perlu bimbang kerana ia tidak menaikkan selera makan lagi.

Sesuai untuk hidangan sarapan pagi segera. Bukan sahaja sesuai untuk kanak-kanak tetapi juga sesuai untuk ibu yang menyusu dan mahukan menguruskan badan, ibu hamil yang mengalami alahan dan sukar untuk makan hidangan yang lengkap dan seimbang. Ia juga sesuai untuk mereka yang mempunyai masalah untuk menelan vitamin dalam bentuk pil dan warga tua.

Suka nak kongsikan rahsia ini. Setiap hidangan atau bancuhan Mel Shakes memberikan satu pertiga daripada US RDA dengan 19 vitamin / galian yang diperlukan bersama dengan protein dan 3gm serat. Ia adalah pemakan tambahan yang lengkap.

5. Nutriferon

vitamin resdung kanak-kanak shaklee

Ianya membantu untuk menghasilkan interferon secara semuljadi yang mana membantu untuk melawan virus, flu dan bakteria di dalam badan.

Anak Dila sangat suka makan nutriferon ni kerana rasanya yang sedap mudah di makan sendiri. Bukan sahaja sesuai untuk anak-anak malah ianya sangat baik untuk seisi sekeluarga.


Siapa lagi yang memerlukan Nutriferon?
  • Individu yang ingin kukuhkan sistem imun.
  • Individu yang menghadapi masalah sistem imun.
  • Individu yang mendapati pengambilan vitamin C (dos lebih) tidak memberi kesan ke atas penyakit yang dihidapi.
  • Individu yang apabila sakit (demam), sakitnya (demamnya) akan berpanjangan melebihi seminggu.
  • Ibu menyusu, namun mendapati anaknya masih kerap demam, dan demam berpanjangan.

Berikut ialah cadangan set kesihatan kanak-kanak Shaklee yang membantu melengkapkan dan meningkatkan kesihatan imun anak anda.
  • Kanak-kanak  bawah 1 tahun - susu ibu
  • Kanak-kanak 1 tahun hingga 3 tahun - Meal Shakes, Omega Guard & Nutriferon,
  • Kanak-kanak 4 tahun hingga 12 tahun  - Meal Shakes, Vita-Lea For Children, Omega Guard, Chewable Vitamin C & Nutriferon
  • 12 tahun ke atas - B-complex, Omega Guard, Nutriferon, Chewable Vitamin C, Vita-Lea for Children, Vita-E Complex dan Carotomax

Walaubagaimanapun, tidak semestinya ibu bapa perlu memberikan kesemua suplemen ini. Ia boleh diambil mengikut keperluan  dan kesesuaian peringkat umur anak anda.
Setakat ini sahaja perkongsian Dila dalam membantu ibu dan ayah mengenali dan mengatasi masalah selsema, resdung dan alahan rhinitis. Buatlah keputusan bijak hari ini demi kesihatan anak anda untuk mereka lalui pengalaman zaman kanak-kanak yang ceria, aktif dan hebat untuk masa hadapan mereka.

Jom berikan yang terbaik untuk anak anda hari ini!

Untuk penerangan dan perbincangan yang lebih baik anda dialu-alukan menghubungi Dila di 0177305635.



Pengedar Sah Shaklee Pelabuhan Klang : Dila

(Shaklee ID: 1161375)



0177305635 (whatsapp /sms)



dilaanaqi.df@gmail.com (email)

buahatiku anaqi (facebook)

COD : Pulau Indah

Anda suka berbisness dan ingin menjadi Pengedar Sah Shaklee ?
Hubungi saya dan group terbaik menanti anda.



















No comments:

Post a Comment