Friday, April 28, 2017

Kencing Manis Ketika Hamil, 4 Tips Elakkan Diabetes Dengan Betul


Assalamualaikum & Hai,


Teringat pengalaman mengandungkan Aisy, ketika 5 bulan kehamilan Dila telah disahkan menghidapi kencing manis atau Diabetes GDM. Oh tidak! Ya itulah yang Dila alami. Dua kali tau nurse cucuk jari Dila untuk periksa betul atau tidak bacaan gula tu sebab terkejut tengok perubahan bacaan yang naik sangat mendadak iaitu dari 4 ke 9.4. Jadi, jom teruskan baca dan semak cara untuk mencegah dan mengawal masalah GDM ini.

kencing manis ketika hamil


Diabetes yang dialami ketika hamil dikenali sebagai Gestational Diabetes. Ianya terjadi apabila terdapat kerintangan insulin iaitu sejenis hormon yang dihasilkan oleh badan manusia untuk mengawal atau kawalan paras gula di dalam darah untuk memenuhi keperluan ketika mengandung. Hasilnya, paras gula di dalam darah meningkat.

Kebiasaannya, Gestational Diabetes terjadi pada pertengahan ataupun pada lewat usia kandungan.

Siapakah Yang Berisiko Untuk Menghidapi Diabetes Ketika Hamil?


Sekiranya anda mempunyai masalah di bawah ini maka kebarangkalian untuk anda menghidapi diabetes adalah tinggi.


  • Indeks Jisim Badan (BMI) adalah 30 ataupun lebih
  • Sejarah kelahiran bayi besar, melebihi 4kg ataupun lebih
  • Sejarah kandungan yang mempunyai Diabetes ketika mengandung
  • Ibu bapa, adik-beradik yang juga mempunyai Diabetes
Tips: Semasa anda merancang kehamilan lagi, jika anda tergolong dalam 4 golongan ini, amalkanlah makanan yang sihat dari minggu pertama kehamilan. 


Risiko Atau Kesan Kencing Manis Pada Kehamilan


Kebanyakkan ibu yang menghidapi Diabetes ketika mengandung ini tidak mempunyai masalah sepanjang proses kehamilan dan rata-rata melahirkan bayi yang comel tetapi terdapat segelintir kes Diabetes ini membawa masalah serius kepada ibu dan bayi, lebih-lebih lagi jika Diabetes tidak dikesan awal dan dirawat dengan optimum.

Jadi sangat penting untuk ibu memastikan paras glukosa di dalam darah terkawal. Jika tidak di kawal, bayi akan memberikan respon kepada pada paras gula yang tinggi ini dengan menghasilkan lebih banyak insulin di mana bayi anda akan membesar secara berlebihan di dalam rahim . Seterusnya doktor akan menasihatkan untuk bersalin lebih awal daripada tarikh yang dijangkakan bersalin. Jika anda bersalin normal, risiko bahu bayi tersangkut ketika kelahiran dan kecacatan saraf mungkin berlaku.

Risiko kematian bayi di dalam rahim (in utero death) secara mengejut juga meningkat jika paras gula di dalam darah tidak di kawal.

Bayi yang menghasilkan lebihan hormon insulin boleh menyebabkan mengalami paras gula rendah pula selepas kelahiran. Maka bayi perlu dimasukkan dalam wad rawatan rapi bayi untuk pemerhatian oleh pakar paediatrik.

Jadi, sangat penting untuk ibu mengawal paras gula di dalam darah dalam proses kehamilan dan proses kelahiran untuk mengurangkan risiko dan komplikasi pada ibu dan juga bayi anda.


Bagaimana Diabetes Ketika Hamil Dirawat?


kencing manis ketika hamil


Jika anda disahkan menghidapi diabetes ketika hamil, berikut adalah langkah yang perlu diambil.

  • Rawatan susulan pakar perbidanan dan sakit puan, pakar perubatan/endokrinologi, pegawai zat makanan dan jururawat diabetes.
  • Memastikan tabiat pemakananyang sihat kerana kebiasaannya diabetes dapat dikawal dengan kawalan diet atau pemakanan sahaja.
  • Rawatan Insulin untuk mengawal paras gula di dalam darah
  • Kerap bersenam

Tips Atasi Diabetes Ketika Hamil Dengan Betul


1. Diet Seimbang


kencing manis ketika hamil


Sebaik sahaja mengetahui anda menghidapi kencing manis, anda mestilah mendapatkan nasihat daripada mereka yang arif tentang cara pemakanan yang sesuai.

Anda akan belajar cara untuk menghadkan karbohidrat sebagai cara untuk mengawal tahap gula anda.

Penting untuk anda pastikan cara memantau kenaikan berat badan yang dibenarkan ketika hamil.


2. Bersenam



kencing manis ketika hamil



Cuba untuk lakukan senaman yang sederhana selama 2 jam setengah seminggu. Antaranya anda boleh berjalan selama setengah jam sehari.

Senaman ini akan membantu tubuh untuk mengawal insulin dan paras gula dalam darah sekaligus membantu mengatasi masalah diabetes.

Walaupun ianya dilihat susah namun ini adalah salah satu cara atasi masalahdiabetes ketika hamil uang sangat berkesan.

Periksa Tahap Gula

Untuk atasi diabetes ketika hamil, sangat penting untuk anda selalu periksa tahap gula. Dapatkan nasihat doktor kekerapan yang sesuai untuk memeriksa tahap gula. Ini dapat memudahkan anda memantau tahap gula.


3. Pantau Perkembangan Bayi

Ibu hamil yang menghidapi diabetes berisiko untuk mendapat bayi besar.  Jadi dapatkan rawatan daripada doktor kerana hanya pakar perubatan yang dapat mengesahkannya.

Maka pastika kesihatan bayi selalu diperiksa seperti kadar tendangan, saiz dan denyutan jantung.


4. Insulin


kencing manis ketika hamil


Cara awal untuk atasi kencing manis ketika hamil ialah dengan menukar tabiat pemakanan dan selalu bersenam. Tetapi jika tahap gula terlalu tinggi doktor akan menyarankan anda untuk mengambil suntikan insulin.

Jadi pastikan anda jaga pemakanan supaya tidak smpai tahap terpaksa disuntik.


Set Kencing Manis Ketika Hamil


Ada beberapa jenis makanan tambahan yang bebentuk vitamin yang sesuai diamalkan oleh ibu hamil yang menghidapi diabetes bagi mengawal paras gula.


B Complex (with Folic Acid) by Shaklee


kencing manis ketika hamil



B Complex ialah sangat penting untuk atasi kencing manis ketika hamil. Malah ianya adalah vitamin yang wajib diamalkan ketika hamil.

Fungsi B Complex ialah untuk mengawal metabolisme gula dalam darah. Gula yang didapati dari makanan akan menaikkan tahap gula kalau tidak ditukar menjadi tenaga dengan efektif.

Jadi, B Complex membantu kekurangan atau kelemahan insulin untuk menukar gula.

Bagaimana memilih B Complex yang baika?

Hampir 99% Asid Folic di pasaran ialah sintetik.

Jadi, B Complex Shaklee adalah semulajadi. Malah vitamin ini lengkap dengan 8 jenis vitamin B yang dimestikan diambil serentak oleh RDA.


Energizing Soy Protein (ESP) by Shaklee


kencing manis ketika hamil


Esp ialah minuman tenaga membantu mengekalkan paras gula dalam darah. ESP juga lengkap dengan protein dan zat yang mencukupkan keperluan ibu dan bayi.

Jadi, dalam menjaga pemakanan yang bertenaga tapi rendah gula. Maka pilihan terbaik anda semestinya ESP.




Testimoni


kencing manis ketika hamil

kencing manis ketika hamil

kencing manis ketika hamil

kencing manis ketika hamil

kencing manis ketika hamil

kencing manis ketika hamil

kencing manis ketika hamil

kencing manis ketika hamil


Jika diizinkan Allah untuk mengandung lagi selepas ini, Dila sudah tahu cara dan langkah yang perlu diambil untuk kawal dan mencegah daripada diabetes GDM ketika hamil. Apa yang penting ialah dengan menerapkan gaya pemakanan yang sihat dan sesuai. Semestinya ialah makanan yang rendah dalam masa yang sama memberikan tenaga untuk ibu hamil. Kalau anda menghidapi diabetes segeralah ambil langkah mengawalnya kerana ianya bahaya jika diambil mudah.



******




Untuk penerangan dan perbincangan yang lebih baik anda dialu-alukan menghubungi Dila di 017-7305635. Pastinya saya akan berikan tunjuk ajar dan konsultasi percuma serta eksklusif buat pelanggan saya sahaja. 


Pengedar Sah Shaklee Pelabuhan Klang : Dila


(Shaklee ID: 1161375)

0177305635 (whatsapp /sms)

dilaanaqi.df@gmail.com (email)

buahatiku anaqi (facebook)

COD : Pulau Indah, Star Cruise, Laguna Park, Pendamar Indah, Pandamaran

Anda suka berbisness dan ingin menjadi Pengedar Sah Shaklee ?
Hubungi saya dan group terbaik menanti anda.

"kerana anda berhak merasai kebaikannya"



*****
















No comments:

Post a Comment