Saturday, April 8, 2017

Masalah Lenguh Kaki Semasa Hamil Hilang Membuatkan Ibu Ceria Selalu

Assalamualaikum & Salam Ceria,


Masalah lenguh kaki semasa hamil bukanlah masalah yang perlu dirisaukan oleh ibu hamil. Ini kerana ianya merupakan simptom biasa yang perlu dilalui oleh ibu. Namun yang demikian, tidak bermaksud ianya boleh dipandang ringan kerana kesannya mungkin akan berlanjutan walaupun selepas bersalin. Jom teruskan membaca untuk tips dan penyelesaian kepada masalah lenguh kaki ini.


lenguh kaki semasa hamil


Masalah lenguh kaki atau kejang kaki semakin kerap dirasai lebih-lebih lagi pada akhir kehamilan. Ada beberapa sebab mengapa ia boleh terjadi, tapi sebab yang utama ialah kurang kalsium dalam diet harian kerana ibu yang hamil akan kehilangan banyak kalsium.

Tahukah anda?


Ibu mengandung memerlukan 1200 hingga 1500 mg kalsium setiap hari. Ianya bukan sahaja untuk mengelakkan kaki lenguh atau kejang kaki tetapi sangat penting untuk perkembangan sihat baik di dalam kandungan ibu. Ini kerana kalsium yang cukup dapat elakkan risiko lahir bayi pra matang dan bayi tidak cukup berat badan.

Cara Mudah Untuk Atasi Lenguh Kaki Semasa Hamil


Pakai Stokin

lenguh kaki semasa hamil


Pilih stokin yang selesa atau lebih baik gunakan stokin sokongan. Amalan memakai stokin semasa tidur malam juga dapat menggelakkan badan dimasuki angin seterusnya dapat mengelakkan lenguh kaki.

Senaman Regangan


lenguh kaki semasa hamil

Jadikan amalan, sebelum tidur lakukan senaman ringan seperti regangan. Dapatkan bantuan suami jika tidak larat. Paling baik tolakkan ibu jari ke arah lutut dan tolakkan tumit ke arah luar sejauh yang mungkin.

Usah Berdiri Lama


lenguh kaki semasa hamil


Ini kerana berat badan semasa kehamilan akan menambahkan tekanan kepada kaki. Jadi, elakkan berdiri untuk satu masa yang lama.

Minum Air Secukupnya


lenguh kaki semasa hamil


Air adalah elemen yang penting dalam kehidupan harian. Lebih-lebih lagi ibu yang hamil. Tapi usahlah minum air sekali banyak kerana ia hanya akan membuatkan badan mudah nyah hidrat.

Tips: Minumlah apabila terasa haus. Usah bertangguh. Ini kerana air yang cukup juga membantu elk risiko lenguh kaki semasa hamil.

Alas Kaki


lenguh kaki semasa hamil


Tinggikan kaki semasa tidur. Boleh gunakan bantal untuk buat alas kerana ianya dapat membantu mengurangkan lenguh kaki.

Urutan Pada Betis


lenguh kaki semasa hamil


Masa mengandung inilah nak dapatkan lebih perhatian daripada suami tersayang. Minta bantuan suami untuk urutkan pada bahagian kaki. Percaya atau tidak, sentuhan daripada tangan suami dapat menghilangkan stress atau lenguh kaki anda.

Pengambilan Pil Kalsium


lenguh kaki semasa hamil


Pengambilan pil kalisum sepanjang kehamilan mampu menghilangkan lenguh kaki atau kejang kaki semasa hamil. Pemilihan pil kalsium juga adalah sangat penting. Pilih kalisum yang mengandungi vitamin D untuk penyerapan kalsium yang berkesan. Osematrix ialah pil kalsium Shaklee yang mengandungi vitamin D, magnesium, cooper, boron dan zinc untuk membantu penyerapan yang dan kesan yang lebih baik. Ostematrix memiliki permukaan yang licin dan saiznya yang sederhana memudahkan proses untuk menelan.

Pengambilan Ostematrix sebelum tidur akan membuatkan badan merasa lebih selesa, segar, kebas-kebas hilang, lenguh-lenguh kaki hilang, tiada kejang kaki dan proses pembuangan akan menjadi lebih lancar.

Jadi, jalanilah rutin yang sihat sepanjang kehamilan anda. Diharap tips di atas ini dapat membantu anda atasi masalah lenguh kaki semasa hamil. Ini kerana bila ibu yang hamil ceria selalu maka bayi yang lahir akan turut ceria nanti. Amalkan tips mudah ini hari ini juga untuk keselesaan dan kelegaan sepanjang kehamilan.


*****

Untuk penerangan dan perbincangan yang lebih baik anda dialu-alukan menghubungi Dila di 017-7305635. Pastinya saya akan berikan tunjuk ajar dan konsultasi percuma serta eksklusif buat pelanggan saya sahaja.

Pengedar Sah Shaklee Pelabuhan Klang : Dila
(Shaklee ID: 1161375)

0177305635 (whatsapp /sms)

dilaanaqi.df@gmail.com (email)

buahatiku anaqi (facebook)

COD : Pulau Indah

Anda suka berbisness dan ingin menjadi Pengedar Sah Shaklee ?
Hubungi saya dan group terbaik menanti anda.



*******






No comments:

Post a Comment